Athi-Patra Ruga

Decimation - Future White Women of Azania 
26. juni kl. 20-21:30
Procession fra Museet for Samtidskunst i Roskilde til Roskilde Festival, Camping Vest

Athi-Patra Ruga præsenterer sin nye performance ”Decimation”: et festligt optog, der går fra Museet for Samtidskunst til Roskilde Festivalplads. De inviterede drag-performere i optogets midte vil – iført skinnende skrud, sværme af balloner, LED-lys og høje hæle – forberede sig og posere i museets gård. Publikum opfordres til at tage del i optoget og får til dette formål udleveret særlige ”glow sticks”.

På vej til festivalpladsen kan optoget både tænkes at vokse sig større eller blive mindre. Det vil blande sig med mængden af mennesker, der bevæger sig mod festivalpladsen og dermed indoptage nye deltagere. Der vil dog til sidst foregå en mindre udvælgelsesproces. Optogets endemål er et træ på festivalpladsen, der er dekoreret som et helligt sted med diverse genstande og lys hængende fra grenene. Her vil hele optoget samle sig, og et ritual vil blive opført, der involverer publikum og de pinde, de har bragt med sig. Dette ritual vil afgøre, hvem der hører hjemme – og hvem der ikke hører hjemme – i ”staten Azania”, en stat under tilblivelse.

Begrebet ”decimering” henviser til en form for masseafstraffelse i den romerske hær, hvor mange hundrede soldater blev udvalgt til straf ved decimering (efter det latinske ord for ”tiendedel”, i dette tilfælde af en gruppe). Soldaterne blev opdelt i grupper på ti; hver enkelt gruppe trak så lod imellem sig, og den der tabte i hver gruppe blev efterfølgende henrettet af sine ni kammerater – ofte ved stening eller ved at blive banket ihjel med køller.

Inden for Athi-Patra Rugas samlede kunstneriske myte om “The Future White Women of Azania”udgør processionen gennem Roskilde kapitlet ”Decimation”. Med denne myte opfinder han og behandler alternative identiteter og marginaliserede livserfaringer, og med performances og billedtæpper skaber han forskellige kapitler i fortællingen. Ruga har arbejdet med myten gennem adskillige år, og med “The Future White Women of Azania” undersøger han ideer der knytter sig til Apartheid-tidens forestilling om Azania – et afkoloniseret sydafrikansk Arkadien. Denne myte blev oprindeligt udviklet af  den sydafrikanske nationalistbevægelse Pan-Africanist Congress (PAC), der i 1965 også tog navnet ”of Azania” til sig som tegn på deres forestilling om et ideelt fremtidigt Sydafrika.

I denne performance arbejder Ruga imidlertid med “a jazzy kinda decimation”, en legende måde, hvorpå individer blidt skubbes ud og ind i gruppen med pinde eller fagter. ”Det viser sig, at The Future White Women of Azania skal undergå en decimering, hvor ét medlem fra ti regimenter skal henrettes for eksil-Azanianernes forræderi som desertører,” forklarer Ruga. Dette er også et billede på nutidens praksis inden for opbygningen og fastholdelsen af nationalstater; et område, hvor spørgsmål om tilhørsforhold og manglen på samme er af stor væsentlighed – hvor “den Nationale Krop på en eller anden måde er overfølsom overfor influenzaer udefra,” som Ruga formulerer det.

Athi-Patra Ruga (1984) bor i Johannesburg og Cape Town, Sydafrika. Han opførte sin soloperformance “The Elder of Azania” på Johannesburg Pavillonen ved den 56. Venedig Biennale og har for nylig deltaget i gruppeudstillingen ”AFRICA: Architecture, Culture and Identity” på Louisiana i Humlebæk. Han deltog også i Performa 11 i New York i 2011.

Foto: Joe Kniesek. 

 



Feedback

Sidst opdateret

08.02.2017

Ansvarlig redaktør

Julie Damgaard Nielsen