Bernard Akoi-Jackson

…it’s imperative, staying put, put into globalized imperative contexts, is imperative…
25. juni  2016 kl. 16:30-18:30 & 26. juni 2016 kl. 17-19
Den Gamle Byrådssal, Byens Hus, Stændertorvet

Kunstneren Bernard Akoi-Jackson skaber interaktive performanceværker, der peger på de faldgruber, man kan se i den praktiske, daglige forvaltning af immigrationslovene, og på det sprogbrug, der bruges i denne sammenhæng.

Hans performances fremstiller de statslige administrative procedurer som en form for nationalt selvforsvar mod migration. I Akoi-Jacksons nye performance med titlen “…it’s imperative, staying put, put into globalized imperative contexts, is imperative…”, som bliver opført i Byens Hus i Roskilde, genner en række assistenter publikum/”ansøgerne” gennem en labyrint af forvaltningsmæssige tiltag og forløb.

Her udsættes publikum for en strøm af papirarbejde, grænsekontrol, fingeraftryk og formler, der skal udfyldes og gentagne gange tjekkes af embedsmænd. De vil også stå overfor en række absurde opgaver, der udføres i et forvirrende kancellisprog. På vej gennem systemet og dets mange faldgruber vil publikum desuden støde på forskellige fristende varer og genstande såsom sukker, guld og havsalt. Efter alle disse strabadser får de til sidst et stempel af administratorerne, der udnævner dem til at være [IKKE-IMMIGRANT SELV], [IMMIGRANT ANDEN], [NOMADISK BORGER] eller [DIPLOMAT VIP].

Når alle blandt publikum har gennemført opgaverne, bliver de sat til at vente foran et slags pseudo-alter, indtil de bliver kaldt frem af en præstelignende figur, den øverste myndighed – en tvetydig skikkelse, som er kunstneren selv. Han giver dem deres certifikat, et stykke ghanesisk chokolade og et glas hollandsk snaps. Hele episoden filmes via CCTV. Denne performance ligger på mange måder i forlængelse af det værk, kunstneren opførte på Lilith Performance Studio i Malmø: “Untitled: How to Usher the [an] African fully into [His]tory…”, 2015.

 
Akoi-Jackson bevæger sig indenfor mange genrer – performance, dans, poesi, installationskunst, fotografi og videokunst – for at udfordre sin samtid og den kultur, han befinder sig i. Han deltog for nylig i en gruppeudstilling med titlen “If you love me – Loco Shed of the Kumasi Railway”, Accra, 2016 og opførte et værk ved Lilith Performance Studios, “Wata don Pass - Looking West”, 2015. Han har også udstillet som en del af ”Time, Trade & Travel”, Stedelijk Museum Bureau Amsterdam – SMBA, Amsterdam, 2012. Han tog sin BFA og MFA fra College of Art and Social Sciences, Kwame Nkrumah University of Science and Technology (KNUST), Kumasi, i henholdsvis 2003 og 2006. Han er nu professor på KNUST, Kumasi, Ghana.

Foto: Joe Kniesek.



Feedback

Sidst opdateret

08.02.2017

Ansvarlig redaktør

Julie Damgaard Nielsen