Ehsan Ul Haq

Between Heavens and Morality, 2016, Klosterstræde, Holbæk, 14. maj - 15. august. 

I Holbæk præsenterer Ehsan Ul Haq en tre meter høj gipsafstøbning af en løve. Fra løvens hoved vokser et træ, næsten som en krone. Mellem dyrets forben er skabt en trang hule. Herinde findes et lille bassin med en guldfisk.

På samme måde som vi sætter mindesmærker over historiens store skikkelser, skaber vi også billeder på naturens storhed, men ifølge Ul Haq er de hule og ’abstraherede’. Værket 'Between Heavens and Morality' kan ses som en fabel over denne menneskelige dårskab.

Skulpturen afslører ironien i forholdet mellem vores på mange måder formålsløse eksistens og vores samtidige higen efter magt. Samtidig tydeliggør den vores konstante, men halvhjertede, forsøg på at opretholde ligevægt mellem os selv og vore omgivelser.

Skulpturen peger med andre ord på vores skiftevis moralske inklinationer og destruktive ageren. På vores hang til at skabe og skærme for i næste nu at nedbryde.

Ul Haq gør os opmærksom på, at vi er begrænset af de rammer, vi sætter for os selv. Vores ræsonnementer og forklaringer skal helst være i tråd med vores oplevelser, ellers føler vi et tab af kontrol. Ved at levere tanke- og urovækkende kommentarer til vores eksistens, vores sandheder og virkelighed – til vores erklærede førsterang i verden – peger Ul Haq på mangelfuldheden ved menneskets forståelsesevne. Og udvider dermed, paradoksalt nok, vores perspektiv.

Ehsan Ul Haq er billedkunstner og født i 1983 i Lahore i Pakistan. Han har udstillet på AICON GALL ERY i New York i 2012 med udstillingen Méré Humd(r)-um – Contemporary Art from Pakistan og på Thomas Erben Gallery i New York i 2012 med udstillingen New Selections: South Asia.

Foto: Joe Kniesek



Feedback

Sidst opdateret

08.02.2017

Ansvarlig redaktør

Julie Damgaard Nielsen