Georges Adéagbo

The Age, And the Age: The Way You Make Your Bed Is the Way You Will Sleep, 2016, Holbæk Museum. 15. maj - 14. august 2016.

Georges Adéagbo modtog allerede i 1999 den prestigefyldte ’Juryens Pris’ på Venedig Biennalen. Men han opfatter ikke sig selv som kunstner – snarere som en slags arkæolog. Via lokale ’udgravninger’ leder han med egne ord efter de principper og mysterier, en by eller et land bygger på. Efter sit feltstudie skaber han enorme installationer bestående af lokalhistoriske genstande og loppefund, ting indsamlet på gaden, bøger, kataloger og artikler. Alt sammen suppleret med egne filosofiske tekster samt malerier og skulpturer bestilt hos kunstnere i Benins største by, Cotonou.

De visuelle og skrevne elementer i disse omfattende, sært poetiske samlinger udgør alle vigtige brikker i Georges Adéagbos samfundsanalyser. Til udstillingen i Holbæk har Georges Adéagbo fokus på den danske trekantshandel. I det 18. og 19. århundrede ejede flere godser ved Holbæk plantager i Dansk Vestindien, hvor driften var baseret på afrikanske slavers arbejde i sukkermarkerne på St. Croix og St. Thomas.

I landene ved Den Beninske Bugt, der stod for den næststørste eksport af slaver, fandtes flere danske handelsposter. Med sin installation på Holbæk Museum ønsker Georges Adéagbo at bygge bro mellem Danmark og Benin. At af-kolonisere forbindelsen. Ved at sammenstille kunsthåndværk fra Cotonou med hverdagsgenstande fra for- og nutidens Holbæk sætter han spørgsmålstegn ved ’antikverede’ ideer om, hvad der har mest værdi og størst magt. Langsomt begynder tingene at finde et fælles sprog.

I Georges Adeágbos installation indgår træskærerier skabt af afrikanske kunstnere efter vestlige forbilleder. Dette er en udfordring af det, vi forstår ved ’autentisk afrikansk kunst’ – maskerne som opdagelsesrejsende og koloniherrer bragte med sig til Europa. Georges Adéagbo vil have os til at tænke over, om vi overhovedet kan tale om autenticitet og givne sandheder i en globaliseret verden. Er levnene fra forbrugssamfundet på Holbæks loppemarkeder autentisk danske? Og giver de historier, museet formidler, mening for os, eller har vi bare over tid godtaget dem?

Med sine anderledes samlinger sætter Georges Adeágbos nye perspektiver på historien og piller ved vores mentale standardindstillinger. De konventionelle roller som ’udforsker’ og ’udforsket’ bytter han om og får os dermed til at se på vores lokale kultur med andre øjne. Det er vores tur til at blive ’opdaget’.

Kort over placeringen af Georges Adéagbos installation her.

Georges Adéagbo er født i 1942 i Cotonou, Benin. Han er skulptør og installationskunstner og kendt for sit arbejde med fundne genstande. Han modtog en ærespris for sin udstilling Venise d’hier-Venise d’aujour d’hui på Venedig Biennalen i 1999 og deltog på Dokumenta 11 i 2002 med udstillingen L’explorateur et les explorateurs devant l’historie de l’exploration.

Foto: Joe Kniesek. 



Feedback

Sidst opdateret

08.02.2017

Ansvarlig redaktør

Julie Damgaard Nielsen