Ibrahim Mahama

Open Gates, 2015-2016, Holbæk havn og Vangkvateret, 15. maj-14. august / Nyhavn's Kpalang, 2016, Kunsthal Charlottenborg, 15. september 2016-15. januar 2017. 

Ibrahim Mahamas installationer dækker ikke blot overflader, men skaber og omskaber dem. De rum der skabes fortæller derpå historier om varer såsom kakao og kaffes cirkulation, produktionsbetingelserne i hans hjemland og andetsteds og historier om de mange hænder, der rørte ved sækkene undervejs fra Afrika til Amerika, Europa eller Asien. Mærkningerne på lærredssækkene, som symbolisrer ejerskab, oprindelsessted, destination og bliver dermed ardannelser og rituelle markeringer – ligesom sækkene, der er blevet forvandlet til arkæologisk materiale, og de lokaliteter, de rummer, bliver arkæologiske. Lugtesansen spiller unægtelig en vis rolle for installationen. Afhængig af sækkenes tidligere indhold – kaffe, kakao, kul, bønner, ris osv. – kan man spore, hvad de har været brugt til, gennem den duft, de udsender. Idet Mahama med sækkene omdanner og genskaber steder, berører han rummets politik og reflekterer over arbejde og økonomiske processer, handel, migration og ikke mindst visse steders åndelige kvaliteter.

I 2015 boede Mahama en måned i Danmark i Vangkvarteret i Holbæk, hvor beboere fra over 30 forskellige lande har deres dagligdag. Her talte han med beboerne om deres migrationshistorier og på den baggrund skabte han fire 15 meter høje sejl med master af togskinner og sejl af lærredssækkene.

Som kunstner laver Mahama typisk kunstværker i samarbejde med andre og i en skala, der virker næsten umulig. Han har flere gange tildækket hele højhuse eller broer i Ghana med hundredevis af kvadratmeter "beklædning" lavet af brugte sække, købt i Ghana.

De brugte hessiansække interesserer ham på grund af de historier, de fortæller, herunder historien om de materialer, de har indeholdt såsom kakao, kul og kaffe. I samarbejde med en gruppe papirløse migrantarbejdere i Ghanas hovedstad Accra syr han dem sammen til monumentale patchworks. Arbejderne sætter forskellige markører, bl.a. deres navne, på sækkene, der allerede bærer spor af transport-slitage, nummerering osv.

Mahama skaber således midlertidige monumenter over cirkulationen af ikke bare gods, men også mennesker og leverer en fortælling om, hvordan sidstnævnte kæmper for at tilpasse sig nye systemer som f.eks. det i Vangkvarteret.

Født 1987 i Tamale, Ghana, hvor han stadig bor og arbejder. Ibrahim Mahama er uddannet (MFA) i maleri og skulptur fra Kwame Nkrumah University of Science and Technology, Kumasi. I 2012 begyndte han at lave Occupations, en serie nomadiske installationer skabt i samarbejde med forskellige migrantsamfund. Installationerne er udført i industrielle materialer såsom jutesække, der har været anvendt til opbevaring og transport af diverse råvarer. Hans arbejde er blevet vist på en række gruppeudstillinger, blandt andet Pangea I og Pangea II på Saatchi Gallery, London, Silence Between The Lines i Ahenema Kokobeng, Kumasi, Gown must Go To Town, Accra og den 56. Venedig Biennale.

Foto: Joe Kniesek

 



Feedback

Sidst opdateret

08.02.2017

Ansvarlig redaktør

Julie Damgaard Nielsen