Julie Djikey

Ozonisation, 2016, Holbæk by, 15. maj 2016

Hendes bryster er dækket af en bh lavet af ståltråd og oliefiltre fra en bil. Øjnene er beskyttet af lufttætte svømmebriller. En skarp lugt siver fra hele Julie Djikeys nøgne og glinsende krop, som er indsmurt i olie og kulsort aske fra afbrændte bildæk. Med et bilrat i hænderne skubber den congolesiske performancekunstner en hjemmelavet legetøjsbil foran sig gennem en trafikeret gade.

Vi er alle bevidste om, at biltrafik forurener, koster menneskeliv og laver huller i ozonlaget. Men i hvor høj grad tager vi ansvar for miljøet og den fremtid, der ligger foran os? Tænker vi kun på os selv og vores egen komfort? 

Med sin performance ’Ozonisation’ går Djikey i dialog med publikum om miljøforurening og andre af vor tids største menneskeskabte udfordringer.

Djikeys fokus er på de mega-byer, der er skudt op verden over. Hvad betyder det for vores klode, når mennesker klumper sig sammen i disse enorme habitater? Med ’Ozonisation’ peger hun på nedbrydningen af vores ozonlag. Ved at sætte sin egen krop i spil som en levende bil - en af de knap så miljøvenlige modeller - peger hun tilbage på den fysiske indvirkning, det har på os, når vi ikke længere er beskyttet mod ultraviolet stråling. Og hvad det gør ved planeten, når den opvarmes. Samtidig sender hun også en bredside mod dermatologiens overforbrug af kosmetiske stoffer, der skal blege menneskets hud.

Med sin performance modsætter Djikey sig verdens nuværende tilstand: vold, uretfærdighed og uigennemsigtige (vestlige) privilegier.

Foto: Joe Kniesek

Kamera & redigering: Rasmus Quistgaard



Feedback

Sidst opdateret

08.02.2017

Ansvarlig redaktør

Julie Damgaard Nielsen