Misheck Masamvu

The Life of A Fruit, 2016, Holbæk Sygehus, permanent værk.

Fra Misheck Masamvu's hånd kommer en flod af udtryksfulde, varme, smukke og dragende malerier.

De taler de undertryktes sag i et uigennemsigtigt politisk system, hvor det er svært at komme til orde. På den måde er indholdet i malerierne realistisk og indfanger en problemfyldt hverdag.

Værkerne undersøger kontroversielle emner som værdiløsheden af menneskeliv i verdens overbefolkede områder eller de inhumane prioriteringer og beslutninger i den lokale finansverden i Zimbabwe og de menneskelige katastrofer, der følger.

Malerierne er fyldt med kroppe: trætte, hængende kroppe; kroppe med brød for ansigtet, fisk i underbukserne eller en fanget fugl i hånden, som man ser det i maleriet Broken Ladders.

Grundlæggende oplever Masamvu overbefolkningen i Zimbabwe som en trussel mod miljøet, men også som en direkte årsag til, at menneskeliv devalueres. Fruit of Life, et centralt maleri af Masamvu, viser således en stor trækrone, hvorfra der 'vokser' en mængde livløse menneskekroppe. 

Værket The Life of A Fruit til "An Age of Our Own Making" er realiseret i samarbejde med Holbæk Art. 

Født 1989 i Penhalonga, Zimbabwe. Misheck Masamvu bor og arbejder i Harare. Han har studeret ved Atelier Delta, Harare og på Akademie der Bildenden Künste, München. Masamvu er en central figur i zimbabweansk samtidsmaleri. Desuden understøtter han sammen med sin kone, Gina Maxim, den lokale kunstscene og andre kunstnere gennem deres værksteds- og residenceprogram Village Unhu. Masamvu har deltaget i Dakar Biennalen, den 54. Venedig Biennale, hvor han repræsenterede Zimbabwe, samt Sao Tome Biennalen.

Foto: Joe Kniesek.



Feedback

Sidst opdateret

08.02.2017

Ansvarlig redaktør

Julie Damgaard Nielsen