Moshekwa Langa

Mine, 2016, Kunsthal Charlottenborg, 15. august 2016 - 15. januar 2017. 

Moshekwa Langa opdagede en morgen midt i sin folkeskoletid, at hans hjemby ikke var at finde i et atlas. Hans barndomsby eksistererede ikke officielt! Følelsen, der ramte ham den morgen, kombineret med en mere generel følelse omkring kompleksiteten i post-apartheid Sydafrika, startede Langas kunstneriske praksis, der kredser om minder, forskydning, længslen efter det ideelle sted og de komplekse følelser jalousi mellem land og by kan bestå af.

At flytte fra land til by kan skabe en følelse af fordrivelse og længsel, og Langa arbejder kontinuerligt med dette gennem tekst og billedkunst. Hvor hører man til?

Til "An Age of Our Own Making" har Langa skabt installationen Mine; et landskab, der mimer et udtørret flodleje - en donga. Denne donga danner rammen om hans kortlægning af personlige minder samt refleksioner over hjemlandet Sydafrika, som stadig ikke har en egentlig struktur for et afbalanceret samfund.

Den følelse eller stemning, der opstår når han kommer tilbage til sin hjemegn, et sted han elsker højt, men som han også oplever har svært ved at favne ham, efter han har boet og arbejdet i forskellige storbyer som kunstner, har inspireret Langa til at indsamle genstande som bælter, slips, bånd, uld og hatte. Hver genstand er en erindring, og i samlingen af minder, der er bredt ud mellem installationens ’flodbreder’, findes en form for vej mod ingenting, som kunstneren beskriver det; en motorvej af nedgravede ting, friktioner, forhindringer og gode tider.

På væggene er der ophængt ‘trukkede’ malerier, som består af stof, der bogstaveligt talt er slæbt bag en bil og kørt rundt i Langas barndomsby, Bakenberg i Limpopo-regionen. Stoffet er mærket og slidt af de overflader, de er trukket henover, og grus- og markvejene har sat deres tydelige spor fra det område, hvor kunstneren voksede op. I udstillingen udgør disse ’trukkede’ billeder siderne i den udtørrede donga, som også var det landskabsområde, hvor Langa legede som barn, og som dannede ramme for hans liv som teenager, inden han forlod Bakenberg, der stadig er et område præget af post-apartheid, og som endnu ikke ejes af sine indbyggere.

Installationens objekter, tegninger og malerier ledsages af en video, der viser to fødder, der forlader en bus og går ud i det ukendte, akkompagneret af Shirley Basseys sang: Where do I begin?

Moshekwa Langa er født i 1975 i Bakenberg i Sydafrika. Han bor og arbejder i Johannesborg og Amsterdam. Han har deltaget i adskillige udstillinger, heriblandt den turnerende udstilling The Short Century i 2001-2002 og Africa Remix i 2004-2005, 50. og på 53. Venedig Biennalen og på São Paulo Biennalen i 2010. Hans værker findes desuden i samlingerne på MoMA i New Yorkog på Museum van Hedendaagse Kunst i Antwerpen.

Kamera, interview og redigering: Rebekka Elisabeth. 



Feedback

Sidst opdateret

08.02.2017

Ansvarlig redaktør

Louise Ravnsted Szecsi