Sammy Baloji

 

Untitled #13, 2006 & Frise Obus, 2016, Kulturbiografen, Holbæk, 15. maj 2016 - 15. maj 2018. 

Sammy Balojis kunstneriske praksis  er centreret omkring fotografi, arkivmateriale og, i den senere tid, skulpturelle værker. Hans arbejde bærer præg af den koloniale virkelighed i hjemlandet DR Congo og de ar, fortiden har sat. Balojis værker afspejler kompleksiteten i et land, der er kendt for at være et af de rigeste lande i verden mht. egne ressourcer, men samtidig groft udbyttet i flere hundrede år.

Ved at sammenstille fortid og nutid udfolder Baloji historiske, økonomiske, kulturelle og sociale fortællinger, ikke kun om Congo, men om Afrika som helhed. 

Til "An Age of Our Own Making" viser Baloji sin kendte og meget roste serie Mémoire fra 2006. Præsenteret på tre store billboards fortæller de fotografiske montager om de konflikter, der har præget de congolesisk-begiske relationer i løbet af kolonihistorien. Ved at sammenstille arkivbilleder af congolesere og belgiere med aktuelle billeder af ruinerne af koloniale miner og industrielle landskaber, synes Baloji på den ene side at udpege taberne og vinderne af det koloniale foretagende, og på den anden side at konstruere et fotografisk monument, der vidner om kolonialismens økonomiske, socio-politiske og miljømæssige arv.

Baloji præsenterer også for første gang den nye serie Frise Obus i fotografisk version monteret på et billboard. Ved første øjekast ser man en række blomstervaser, men opdager ved nærmere eftersyn, at vaserne faktisk er approprierede granathylstre. Hvad der måske kunne opfattes som dårlig fiktion, er en virkelig fortælling om, hvordan efterladenskaber fra krig er blevet brugt i dagligdagen hos familier i Belgien og andre europæiske lande. Samtidig peger Baloji diskret på det faktum, at det kobber og andre mineraler og kemikalier der bruges til at konstruere bomber, kommer fra minerne i Congo og andre udbyttede lande.

Sammy Baloji har udstillet i institutioner som Musée du quai Branly, Paris; Royal Museum for Central Africa, Tervuren; Museum for African Art, NY og i Wiels, Contemporary Art Center Bruxelles. Desuden har Baloji taget del i talrige gruppeudstillinger og biennaler såsom "La vie moderne" 13. Biennale de Lyon, "All the World's Future's", 56. Venedig Biennale, og "Personne et les autres", den belgiske pavillon på Venedig Biennalen. Han er modtager af Rolex Mentor og Protégé Arts Initiative award i 2014, sammen med Olafur Eliasson, og modtog Prince Claus Award i 2008 samt to priser på African Photography Biennalen i Bamako, Mali i 2007.

Foto: Joe Knisek. 



Feedback

Sidst opdateret

08.02.2017

Ansvarlig redaktør

Julie Damgaard Nielsen